Logg inn

Getynet ID - Enkel login til mange tjenester
  Identifisering
Logg inn
Rehabilitering av bad - FAQ
Publisert 15.07.2024
Her har samler vi ofte stilte spørsmål.

Se gjerne på informasjonsartikkelen om badeoppussing først, da det også står en del informasjon der: https://www.haugenborettslag.no/?page=nyheter&cid=35

Spørsmål 1: Finnes det et alternativt tilbud hvis jeg/vi ikke ønsker å bo hjemme?
Svar 1: Det går helt fint å bo hjemme når badene rehabiliteres. Badet kan ikke brukes, men det settes ut midlertidige toalett- og dusjløsninger som kan benyttes i perioden. Hvis du/dere mot formodning ikke ønsker å bo hjemme, har styret ordenet et alternativt tilbud hos Maya Apartments som bekostes av den enkelte direkte. Les mer her. Vi kan ellers anbefale å sjekke ut tilgjengelige leiligheter på AirBnb. Styret har undersøkt om det er ledig leiligheter i Lillehaugen, men der er alle leilighetene bebodd. 

Spørsmål 2: Hvor lenge er vannet borte?
Svar 2: Leilighetene vil være helt uten vann de to første ukene, da alt av rørsytemer byttes. 

Spørsmål 3: Når bør man prioritere å bo borte hvis man ikke ønsker å bo hjemme?
Svar 3: Man kan fint bo hjemme i hele perioden, men de to første ukene vil det være mest støy og støv, samt at det er da man er uten vann. Hvis man ønsker å prioritere å bo borte en periode, kan de to første ukene være fint for det. Vi anbefaler at dere sjekker ulike muligheter: Det er mulig å få leid Airbnb-leiligeter med 2-3 rom for rundt kr 7.000 for to uker.

Spørsmål 4: Hvorfor gjøres oppussingen på vinterstid, hvorfor tas byggene i rekkefølgen som er valgt ut, og hvorfor tas det ikke hensyn til mine behov?
Svar 4: Det er Sansbygg som har valgt hvilke bygg som skal tas når. Sansbygg operer med flere team, som har ulike arbeidsoppgaver. Ett team vil f.eks. kun rive bad, og de starter i en oppgang, og fortsetter i neste. De ulike teamene arbeider på denne måten, hvor de går videre til neste oppgang når de har fullført en. For at dette skal gjøres effektivt, med fokus på godt arbeid, og minst mulig arbeidstid, er Sansbygg avhengig av at byggene tas i rekkefølge hvor neste oppgang er den nærmeste av der de jobber. Sansbygg har ut ifra dette foreslått gjennomføringsmodellen som er valgt. Det er flere behov også andre steder i borettslaget, hvor det er personer med veldig store helsemessige utfordringer. Det er dessverre ikke mulig å hensynta alle behov. Vi har veldig stor forståelse for deres utfordringer, og det er helt klart leit og ubeleilig med oppussing. Det ville uansett blitt gjort arbeid på vinteren, alternativet for annen oppstart ville vært rett på nyåret.

Spørsmål 5: Jeg har helseutfordringer og kan ikke bo hjemme.
Svar 5: Hvis du ikke kan bo hjemme pga. helse, og heller ikke har penger til å leie annet opphold: Ta kontakt med fastlege/NAV for bistand.

Spørsmål 6: Jeg har helseutfordringer som medfører at jeg ikke kan gå utendørs på toalett på natten.
Svar 6: Ta dette opp med Sansbygg og Norconsult på førbefaring for å kartlegge muligheter for deg/dere.

Spørsmål 7: Hvordan kan jeg vaske tøy under oppussingen?
Svar 7: Vi anbefaler dere å vaske tøy hos venner eller naboer i borettslaget. Hvis dette ikke lar seg gjøre, finnes det muligheter for vasking i vaskerier. F.eks. tar Clean Kokos i Oslo kr 70,- pr vask.

Spørsmål 8: I papirene til GF stod det at baderomsoppusingen skulle ta ca 3-4 uker, hvor badet var ubrukelig i 2-3 uker. Sansbygg benytter 5 uker på oppussingen, hvor badet ikke kan brukes i det hele tatt. Ble vi feilinformert?
Svar 8: Styret var tydelig under generalforsamlingen at dette var en skissering, og styret heller ikke hadde landet en tilbyder. Under generalforsamlingen var styret i kontakt med tre tilbydere, som alle opererte med disse tidsestimatene. Dette var mindre tilbydere, som totaltsett ville bruke ca 14 måneder på å gjennomføre hele prosjektet. I samråd med Norconsult åpnet vi opp for flere tilbydere, hvor blant annet Sansbygg ble involvert med et tilbud. Sansbygg operer med 5 uker, men de har en rekke andre goder som styret veide svært mye mer enn tidsbruken pr leilighet. Sansbygg har spesialisert seg kun mot borettslag og sameier, noe som vil gi dere som beboere bedre oppfølging og kontroll i prosessen. Videre bruker Sansbygg kun 3 måneder totalt på prosjektet, og de har mange flere personer i bedriften som gir mindre sårbarhet. Alle disse forholdene scoret de andre tilbyderne lavere på. 

Spørsmål 9: Hvem har valgt Sansbygg som utførende Entreprenør?
Svar 9: Styret har i prosessen engasjert faglig kvalifisert personell fra Norconsult som har bistått i arbeidet med å velge riktig leverandør av prosjektet. 

Spørsmål 10: Jeg har nylig kjøpt baderomsinnredning som jeg vil beholde, hva gjør jeg?
Svar 10: Gjennom avtalen som er signert med Sansbygg er det fullt mulig med remontering av funksjonelt utstyr som tilfredsstiller dagens standard. Du vil da få fradrag i grunnpakken på de møbelene/utstyret som ikke blir benyttet. Dette må du ta opp når du har førbefaring hjemme hos deg.

Spørsmål 11: Er det gjennomført referansesjekk av Sansbygg?
Svar 11: Under siste del av prosessen ble det gjennomført referansesamtaler med 6 borettslag/sameier som hadde benyttet seg av Sansbygg, hvor det til sammen var pusset opp 923 bad. Intet negativt ble notert fra disse samtalene.
Filer:

Fordelsprogram for beboereLes mer

Her er vi

Lensmann Klevs vei 181-214
2019 Skedsmokorset